Преходът от трудова книжка към електронен трудов запис

Преходът от трудова книжка към електронен трудов запис

Новини
Категории

Преходът от трудова книжка към електронен трудов запис

От 01.06.2025 г. влизат в сила измененията в Кодекса на труда, обнародвани в брой 85 от 2023 г. на Държавен вестник, с които трудовата книжка, като официален удостоверителен документ, доказващ обстоятелства, свързани с трудовата дейност на служителя, се заменя изцяло от единния електронен трудов запис. Спрямо държавните служители тези изменения влизат в сила 1 година по-късно – считано от 01.06.2026 г.

С влизането в сила на горепосочените законодателни промени, се въвежда задължение за работодателите или за упълномощени от тях лица, да подават пред Национална Агенция за Приходите електронен трудов запис за сключването, изменението или прекратяването на трудови договори, сключени на или след 01.06.2025 г.

Национална Агенция за Приходите („НАП“) поддържа Регистър на заетостта, който съдържа единните електронни трудови записи на служителите. Преди 01.06.2025 г. НАП следва да попълни в Регистъра на заетостта всички данни, които към момента съхранява в регистъра на трудовите договори, относно сключването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения.

На практика, това означава, че от 01.06.2025 г. електронният трудов запис замества изцяло подаваните към момента към НАП уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда.

Новите разпоредби на Кодекса на труда са допълнени от Наредбата за вписване в регистъра на заетостта (обн. ДВ, бр. 65 от 02.08.2024 г., в сила от 01.06.2025 г.). Наредбата за вписване в регистъра на заетостта до известна степен уточнява приетите изменения в Кодекса на труда като предоставя образец на Единния електронен трудов запис, който трябва да бъде подаван от работодателите. Също така, Наредбата урежда сроковете и начините за подаване на електронните трудови записи, както и условията за достъп до информацията, която се съхранява в Регистъра на заетостта и лицата, които следва да имат достъп до тази информация. На този етап, още преди влизането в сила на новите разпоредби, вече се обсъжда необходимостта от тяхното изменение и допълване, като предстои предложенията за изменение на Наредбата да бъдат внесени за гласуване в Народното събрание.

 

Промените

По-долу обръщаме внимание на част от промените, които ще влязат в сила, считано от 01.06.2025 г.:

  • На вписване в електронния трудов запис подлежат повече реквизити в сравнение с обстоятелствата, вписвани в трудовата книжка или в уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда ( в това число начало на изпълнение на задълженията по трудовия договор, уговорен платен годишен отпуск и реално използван платен годишен отпуск). 
  • Вписването на използвания платен годишен отпуск при прекратяване на трудовото правоотношение е с важно практическо значение за новия работодател, тъй като същият ще може сам да извърши проверка дали новоназначеният служител има право да ползва платен годишен отпуск през съответната календарна година в новото предприятие към момента на постъпването му.
  • Вписването на сключването и изменението на трудовия договор трябва да бъде извършено в 3-дневен срок, а на прекратяването на трудия договор – 7-дневен;
  • На вписване в Регистъра на заетостта ще подлежат повече обстоятелства, свързани с изменението на трудовото правоотношение, като например: основание за сключване, размер на основното трудово възнаграждение, кода на основната икономическа дейност, с която лицето е заето съгласно Класификацията на икономическите дейности, уговорения платен годишен отпуск.
  • Достъп до Регистъра на заетостта ще има всеки служител до наличните данни в неговия единен електронен запис, както и работодателят до трудовите записи на наетите от него по трудов договор служители. 
  • Работодателят няма да има достъп до трудовите записи на кандидатите за работа, но би могъл да изиска от кандидата разпечатка от трудовия му запис с оглед установяване на предходен стаж и професионален опит, за трудовия стаж, придобит след 01.06.2025 г.. За трудовия стаж, придобит до 31.05.2025 г., все още като официален удостоверителен документ се ползва трудовата книжка на кандидата.
  • Работодателят ще има достъп до информацията за наетите от него лица по трудов договор, която е била въведена от предходни работодатели, с изключение на информацията относно размера на трудовото възнаграждения и размера на обезщетенията, които служителят е получил при предходните си работодатели.
  • По изключение, Работодателите ще имат право на достъп до информацията относно изплатени обезщетения по чл. 222, ал. 2 от Кодекса на труда (обезщетение при прекратяване на трудовия договор поради болест) и чл. 222, ал. 3 от Кодекса на труда (обезщетение при прекратяване на трудовия договор след придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст). Това изключение е въведено с оглед специалните правила за изплащането на тези видове обезщетения, предвидени в Кодекса на труда.
  • Достъпът до Регистъра на заетостта ще може да се извършва чрез квалифициран електронен подпис през Портала за електронни услуги на НАП. 
  • Електронните трудови записи ще се подават по същия начин – чрез квалифициран електронен подпис през Портала за електронни услуги на НАП. Изключение е предвидено за работодатели с персонал до 5 лица.
  • С новите разпоредби отпада отговорността на работодателя при „незаконно задържане“ на трудовата книжка (често налагана и в случай на обективна невъзможност работодателят да изпълни задълженията си, било поради отсъствие на длъжностно лице или управител, например поради отпуск, например, или поради опити на служители да бавят връщането на трудовата книжка с оглед претендиране на вреди). 
  • В новите разпоредби е предвиден срок до 01.06.2026 г., в който текущият работодател следва да оформи трудовата книжка, като изчисли трудовия стаж на служителя, придобит при него, към дата 31.05.2025 г. (включително). След това трудовата книжка следва да се върне незабавно на служителя срещу подписана от служителя декларация.
  • Стажът, придобит, считано от 01.06.2025 г., се отразява единствено в Регистъра на заетостта.
  • Служителите следва да съхраняват „приключените“ трудови книжки с оглед доказване на придобит трудов стаж преди 01.06.2025 г.

 

Екипът на Ти Пи Ей България ще Ви държи в течение относно бъдещи промени и допълнения на законовите разпоредби, регулиращи Регистъра на заетостта и електронния трудов запис. 

При възникнали въпроси по темата, не се колебайте да се обърнете към нас!

 

 

 

TПА България:

+359 2 981 66 45/46/47

office@tpa-group.bg

ул. Г.С. Раковски 128, ет.2

1000 София

Categories
Contact

Подобни публикации

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.