Защо цените на старите автомобили се повишават?

12. януари 2024 | Reading Time: 1 Min

В следствие на глобалната пандемия в България се появи особена тенденция, която предизвика несигурност в автомобилния сектор. Употребяваните автомобили, които са любими на потребителите с ограничен бюджет, отбелязаха зашеметяващ скок в цените си с 20-30% над стандартното за пазара. Този неочакван скок предизвика недоумение както у експертите, така и у обикновените граждани.

Според Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили, основният катализатор на този скок се крие в значителното нарастване на търсенето на употребявани автомобили, което надхвърля наличното предлагане. В ексклузивно интервю за Bulgaria ON AIR Цанева хвърли светлина върху многостранните фактори, допринасящи за тази пазарна аномалия.

 

Поддръжка и услуги

Един от ключовите фактори, подчертан от Цанева, е драстичното нарастване на услугите, предоставяни на търговците на автомобили. Не стойността на самите превозни средства се е увеличила, а по-скоро свързаните с тях услуги. Така, например, цената на боядисването на определени части на автомобила, която преди е била 150 лв, сега е нараснала до 250 лв. Причината за това рязко нарастване остава неясна.

Цанева подчерта също необходимостта от по-добри практики за поддръжка на българските автомобили. Тя посочи, че значителен брой лица в страната пренебрегват рутинните технически прегледи, а общият контрол в този аспект остава забележително нисък. Според нея това пренебрежение е пряко свързано с индивидуалните доходи и възможността да си позволят подходящата     грижа за автомобила. Това разкритие служи като напомняне, че състоянието на автомобила и последващата му пазарна стойност са неразривно свързани с това колко добре е поддържан.

 

Потребителите

Друга тенденция, която допринася за рязкото повишаване на цените на употребяваните автомобили, е променящото се поведение на европейските потребители. За разлика от миналото, хората в Европа задържат автомобилите си за по-дълъг период от време, като предпочитат да увеличат максимално полезността на своите превозни средства. Тази промяна е забележителна, тъй като води до по-голям брой добре поддържани употребявани автомобили, които навлизат на пазара.

 

Старото отново на мода

Същевременно перспективата за закупуване на нов автомобил в България чрез покупка на изплащане остава скъп вариант. Месечните вноски за нов автомобил могат да варират от 600 до 700 лева, а в някои случаи дори да достигнат 1000 лева.

В условията на тези предизвикателства Цанева призова да не се прибързва с поставянето на етикет „стар“ на даден автомобил само въз основа на статута му на употребяван. Според нея общоприетото схващане, че един автомобил става „употребяван“ след шест месеца, не отразява непременно истинското му състояние. Много автомобили запазват качествата си дори след по-продължителна употреба, което поставя под въпрос предварителните схващания за надеждността на употребяваните автомобили.

Като лъч надежда на фона на тези обстоятелства Цанева посочи положителната тенденция на увеличаване на броя на електрическите автомобили в по-големите български градове. Тя обаче призна, че въпреки ползите за околната среда, електрическите автомобили остават прекалено скъпи за средния потребител.

 

В заключение, рязкото покачване на цените на употребяваните автомобили в България е сложно взаимодействие на фактори, вариращи от увеличеното търсене и свързаните с него разходи за обслужване до променящото се поведение на потребителите. Тъй като заинтересованите страни се борят с тази пазарна аномалия, ключът се крие в намирането на деликатен баланс, за да се осигури достъпност за потребителите, като същевременно се поддържа жизнеността на автомобилната индустрия в България.

 

Ние, от ТПА България, винаги сме на линия, ако имате някакви въпроси:

ТПА България

+359 2 981 66 45/46/47
office@tpa-group.bg