Туризмът в България- ще помогне ли на икономиката ни или ще има спад 2024? Как България се опитва да привлече повече туристи и сферата на B2B?

19. април 2024 | Reading Time: 1 Min

За миналата година България отчете 12 на сто ръст на туристически нощувки в страната спрямо година по-рано, припомни министърът на туризма.

Всичко това се случва благодарение на повишаване на качеството на предлагания туристически продукт у нас, реализираната реформа и програмата за реклама на Черноморските общини.

Как, обаче, ще бъде 2024 година?

Прогнозата за новия туристически сезон 2024 г. е добра, но трябва да се има предвид, че пазар Източна Европа е достигнал ниво на зрялост и резки покачвания едва ли са възможни. Очакваният ръст е 5-8%, на база на силни ранни записвания, но на практика предстои да се види как ще се развие сезона.

Прогнозите за туристическия поток от Великобритания са обнадеждаващи. Най-големият британски туроператор Jet2Holidays анонсира близо 50% увеличение на капацитета за 2024 г., с което се компенсира негативният ефект от фалита на Томас Кук през 2019.

Германският пазар също показва повишен интерес към България, но там предизвикателството е в осигуряването на достатъчно полети, тъй като чартърните компании се ориентират към дестинации с по-дълъг сезон.

Положителни сигнали идват от туристическите борси в Турция заради решението на Европейския съюз за въвеждането на електронни визи, с което ще се облекчат пътуванията. С подобряването на визовата политика се очаква да се повишат посещенията на турски граждани до зимните и морските курорти.

През 2024 г. туристическият поток ще продължи да се влияе от политически, социални и икономически фактори, които изобилстват в негативен тренд в последните години. Развитието на конфликта в Украйна нанесе сериозна щета на туризма в страната – до голяма степен поради липсата на адекватна комуникация и кризисен ПР.

Поради конфликта в Близкия изток туристите от Израел ще бъдат ограничени в програмите си до арабски дестинации и вероятно ще пренасочат ресурс към България.

Туристическите услуги ще продължат да поскъпват в страната,  поради краткия зимен и летен сезон. Нужни са инвестиции в подобряване на качеството, за да бъдат защитени по-високи цени. Алтернативата на инвестицията в качеството е спиралата съкращаване на разходи–по-лош продукт–последващо съкращаване на разходи и т.н.

Местните хотелски асоциации трябва да търсят нови решения за поддържане атрактивността на курортите извън сезона, като се осигури привлекателен вид в началните и крайните месеци. Добра новина е, че вече има български хотели и хотелски вериги, които не отстъпват по качество на чуждестранните, присъстващи на пазара.

Платежоспособните клиенти ще предпочитат Гърция и Турция като дестинации, където намират много по-добро съотношение цена–качество. Финансовите кризи показват, че тези клиенти не сменят дестинацията, а компромисът е в дните на престой или категорията на хотела.

Въпреки нарастващото благосъстояние в Европа чуждите туристи у нас си остават в икономичния сегмент, вероятно заради старомодния начин, по който се предлагат и промотират услугите. Близо 67% от туристите се информират в интернет, преди да вземат решение как и къде да организират своята ваканция, а туристическият бранш има какво да наваксва в интернет присъствието си.

През 2024 г. дигитализацията ще е приоритет. Българският туристически бизнес ще бъде принуден от пазара да инвестира в технологии.  Технологиите може да решат част от проблема с недостига на работна ръка.

Днес въпросът за ИТ инфраструктура и софтуер се задава паралелно с този за качеството и вида на предоставяния продукт. В близко бъдеще туристически бизнеси ще губят клиенти поради невъзможност за дигитално интегриране на услугата, било то нощувка, трансфер, екскурзия, билет и т.н. Използването на човешки ресурси в Европа и по света става изключително скъпо и за да се запази конкурентоспособността, тенденцията е към комуникации на системи и все по-малко на хора.

През 2024 г. ще нарасне търсенето на персонализирани пътувания. Туристическият бизнес се стреми към все по-голяма модулност на предлагането и автоматизиране на процесите с цел задоволяване индивидуалните нужди и предпочитания при „сглобяването“ на пътуването. Възможността за click & mix, micro services, add ons ще стане част от задължителната оферта към клиента. Tik Tok и Instagram заместват туристическите каталози при младото поколение. Вече има успешни тестове на организиране на пътуване от изкуствения интелект на Google Bard.

Ще се засили значението на устойчивото развитие на туризма. Щадящо отношение към околната среда, използване на възобновяема енергия, използване на местни продукти, принос към регионалната икономика са сред факторите, които активно влия­ят на клиентския избор. Рекламата на водещи туристически компании ще се фокусира върху качеството на продукта и услугата и върху устойчивото развитие.

От началото на тази година

Над 80 000 европейски туроператори ще могат да научат през 2024 г. повече за България и нейното природно и културно-историческо наследство. Това става възможно с подписването на договор между Европейския комитет на асоциациите на туристическите агенти и туроператори (ECTAA) и Министерството на туризма на България.

Като част от програмата „Предпочитана дестинация“ се планират информативни онлайн кръгли маси, предназначени да популяризират дестинация България сред туроператорите на различни пазари. На тези събития ще се обърне внимание на скритите съкровища и характерните особености на страната ни, като туристическите агенти и туроператорите ще получат ценна информация за ефективното популяризиране на дестинацията сред своите клиенти.

Ключов етап в този съюз ще бъде общото събрание на ECTAA в София през октомври 2024 г.

Тази среща ще събере лидери, ръководители на компании и експерти от индустрията от цяла Европа, предоставяйки оптимална платформа за представяне на България и изготвяне на стратегии за взаимен растеж.

Предвиждат се и инициативи в социалните медии, чиято цел е да представят България като привлекателна дестинация, особено за тези, които търсят автентична, неподправена природа и устойчиво пътуване.

Туристическата индустрия наистина навлиза в нова ера, поставяйки като свой основен приоритет устойчивостта, като защитава природата, уважава местните общности и традиции. Тази промяна е възможност България да се препозиционира и да заеме челно място сред устойчивите дестинации в Европа.